Tunnel A2 Maastricht

Het plan zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht, betere doorstroming op de A2 bij knooppunt Geusselt en Europaplein en het biedt kansen voor de ontwikkeling van de aangrenzende buurten door onder andere een betere verkeersveiligheid en leefbaarheid van Maastricht Oost. Ruggengraat van het plan was:

De gestapelde tunnel, waardoor 80% van het huidige verkeer onder de grond gaat en bovengronds een woon-erf klimaat ontstaat. Het groene, recreatieve lint voor fietsers en voetgangers, dat van de Landgoederenzone tot knooppunt Europaplein slingert. 2 markante en herkenbare stadentrees. In samenwerking met Avenue2, werkte Loos Betonvloeren Zuid B.V. aan het betonnen skelet van de tunnelbuizen.

De bouw van de A2-tunnel gebeurde volgens een vaste bouwmethode. Eerst werden de tunnelmonden bij Geusselt en Europaplein gebouwd. Daarna bouwde Avenue2 van zuid naar noord én van noord naar zuid. Twee zogenaamde ‘tunnelbouwtreinen’ werken naar elkaar toe: één vanuit het zuiden en één vanuit het noorden. Als een trein trok de bouw van de gestapelde tunnel sinds de zomer 2013 door Maastricht. Elke week vond een andere bouwactiviteit plaats, van graafwerk voor de bouwkuipwanden tot en met betonstort.

[ssba-buttons]